søndag 29. september 2013

Blogging med iPad

Blogger for iPad logo.
Screenshot som er redigert i Photoshop for iPad. 



Har en hypotese om at iPad kan erstatte bærbar pc i skolen på mange områder. Under arbeidet med bacheloroppgave, om digitale spill i matematikkundevisningen, fikk jeg observere elevene både med pc og nettbrett. Jeg fikk lærernes synspunkter, og så måtte jeg selvfølgelig innhente kunnskap om annen forskning på området. Hovedkonklusjonene fra dette arbeidet var at nettbrettene har et stort potensial som læringsverktøy, og at de langt på vei kan erstatte bærbar pc.

Dette er ett blogginnlegg skrevet på iPad. Innlegget er skrevet i gratisprogrammet Documents. Normalt ville jeg brukt pc, og da gjerne en stasjonær med godt tastatur, men siden dette innlegget handler om bruk av nettbrett i skolen, og om blogging og sammensatt tekster så var det naturlig å bruke iPadden. Dessuten er jeg særdeles lite oppegående på bruk av touchmetoden. Dette med touch og et skikkelig tastatur har vært noe av ankepunktetene ved bruk av nettbrett. 

Det er mange som har synspunkter på dette med bruk av nettbrett i skole, og en av disse er Jan Gamre. På bloggen iPad i skolen, http://jangamre.wordpress.com, deler han tips, erfaringer og synspunkter om bruk av iPad. Bloggen produseres også på iPad, og du finner for eksempel gode tips om skriving på iPad. På siden del og bruk, http://delogbruk.no, finner man også masse gode tips om bruk av nettbrett.

Hva så med mitt første blogginnlegg fra iPad? Først må jeg si at det oppleves både uvant og noe tungvint å bruke iPadden som skriveverktøy, men kjenner at jeg etter forholdsvis kort tid er blitt mer fortrolig med bruken av det virtuelle tastatturet. Så får jeg se hvordan det blir å publisere på blogger, og da gjerne med et bilde. Jeg limer teksten inn i en dedikert bloggerapplikasjon (gratis selvfølgelig). Savner en mulighet til forhåndsvisning i appen, så jeg vet ikke hvordan innlegget vil se ut når det er publisert.

Måtte føye til noe her. Det første forsøket måtte jeg slette. Prøvde først med teksten som var formatert i documents , men det var lite vellykket. Har nå fjernet formatering og prøver på nytt. Blogginnlegget SKAL gjøres på iPadden

Også bildet som jeg lasta opp ble feil, og gikk langt ut i sidepanelet på bloggen min (se screenshotbildet under).

Screenshot fra første publiseringsforsøk
Der måtte jeg kaste inn håndkleet, og gå inn å redigere innlegget på macen :( Billedvisningen ble helt feil, uansett hva jeg gjorde. Konkluderer med at blogger gratisapp ikke er veldig brukervennlig. Må prøve å finne et bedre gratis alternativ. Noen forslag?


6 kommentarer:

  1. Veldig bra innlegg Tom! Synes du har presentert ditt tema på en god måte, og du har brukt humor som et godt virkemiddel! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Kjersti :) Alltid godt med positiv tilbakemelding. Nå skal det sies at jeg ikke akkurat var i det humoristiske hjørnet når jeg plagdes som mest med publiseringen...

      Slett
  2. Fant to blogger som omhandler Ipad og bruk i undervisning. Link: http://ipadgjennestad.blogspot.no/ og http://ipadthem.blogspot.no/. Gode blogger med mange gode tips :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips Merete! Disse skal jeg sjekke opp :)

      Slett
  3. Fint at du Tom, og de to kommentatorene, er nysgjerrige på nye IKT-anvendelser i skolen. God, realistisk fortelling om hvordan iPaden så langt har fungert til blogging.

    Jeg må ha stooor skjerm og tastatur for å jobbe effektivt. Stasjonære og bærbare pc-er fungerer bare sånn passelig i skolen, kanskje først og fremst fordi de fleste lærerne ikke har IKT-didaktisk kompetanse, men også på grunn av praktiske og tekniske utfordringer. Nettbrett er teknisk ukompliserte og lettbrukte til mye som kan anrike læringsarbeidet i skolen. Som nettleser, til bildebehandling og videoredigering kan nettbrett utkonkurrere pc. Disse og andre anvendelser vil jeg gjerne lære mer om. Adressene dere har funnet frem til nyttige.

    SvarSlett
  4. Enig med deg Thomas, om stor skjerm og tatstur for å jobbe effektivt. Leif Harboe skriver i boka "Grunnleggend digitale ferdigheter for lærere" at lærerne burde hatt stasjonære maskiner med stor skjerm på arbeidsplassen sin, og nettbrett for å ta med seg i klasserommet. Snakket senest i dag med en frustert lærer som beklaget seg over kun 15 minutters batterikapasitet på sin bærbare jobbe-pc. Brukte den derfor lite i undervisningen - "alt for tungvint og tidkrevende", var hans kommentar. Maskinen står altså for det meste på arbeidsplassen, som en dårlig stasjonær maskin med liten skjerm og ikke altfor bra tastatur...

    SvarSlett