søndag 8. september 2013

Facebook som læringsplattform?










I boka ”Smart Læring” beskriver Arne Krokan Facebook som infrastruktur for sosial samhandling. Facebook ble i utgangspunktet utviklet for at amerikanske studenter lettere kunne holde kontakten med hverandre. Som student har jeg selv erfart nytten av å bruke FB for å kommuniserer med mine medstudenter.

Etter hvert som man knytter nye kontakter utvides nettverket. Man har tilgang til meldinger og nyhetsstrømmer fra ett sted. Jeg må innrømme at jeg er ofte innom FB for å sjekke om det er noe nytt i emning. Når det kom opp forslag om endring i timeplanen for de to neste samlingene var det ikke på Fronter, men på Facebook jeg først leste om det. 

Også informasjonsdeling og samarbeid om oppgaver  gjøres enkelt på FB. I forbindelse med gruppeoppgavene sist uke benyttet vi både FB og Droppbox. Det å ha dokumenter i skyen gir en unik mulighet for å jobbe sammen, uavhengig av tid og rom. 

Krokan peker på FB som et supplement til tradisjonell LMS (læringsplattform). Det er vel også slik vi (nett)studenter tenker når vi oppretter forskjellige FB-grupper. Undertegnede m.fl. har erfart Fronter som nokså uoversiktlig og tungvint. Jeg tenker da at FB kunne være en god mal for utforming av en digital læringsplattform 

6 kommentarer:

  1. Ja utviklingen innen IKT vil trolig aldri få en ende. Husker tilbake til VGS-tiden hvor vi sprang rundt med 3,5" disketter som kanskje virket når vi trengte dem. Jeg er også i utgangspunktet positiv til Facebook til informasjonsdeling, og at det også vil kunne være en god mal til utforming av en LMS. Men av og til skulle jeg ønsket at FB fortsatt kunne ha vært kun det som det du skriver det i utgangspunktet var, en infrastruktur for sosial samhandling. Dessverre er FB blitt et evig surrvarr av reklame, spill, arena for spredning av uønsket programvare, virus etc. Og etter min mening ser det dessverre ut for at utviklingen bare fortsetter i samme retning...

    SvarSlett
  2. Ja det er synd at FB er blitt slik, men jeg bruker AdBlock, en plugin for Safari og Chrome, så min FB er i hvertfall reklamefri :).
    Når jeg sitter foran PC / nettbrett får jeg varsler når noe skjer på Fb-gruppene som jeg er medlem av. Senest i dag kunne jeg gjennom FB gi noen tips til en medstudent som lurte på noe anggående Scribus.

    SvarSlett
  3. Er det opprettet en egen gruppe på FB for oss som tar dette faget? Var ikke på første samling, så kan vell ha gått glipp av slik informasjon...

    SvarSlett
    Svar
    1. FB-gruppa heter "Læring med digitale medier 2013/2014"

      Slett
  4. Helt enig i at facebook er et veldig nyttig verktøy for å kunne kommunisere med medstudenter. Jeg har selv facebook-grupper i ulike fag og sammen med kullingene mine. Jeg opplever at man når hverandre lettere og raskere her, man kan dele informasjon, samarbeide i forhold til oppgaver, og det at man kan skrive en beskjed som når alle på en gang i en opprettet gruppe, er også veldig nyttig:-)

    SvarSlett
  5. Svært godt innlegg og god oppfølging i kommentarene. FB er utmerket til informasjonsdeling og samhandling, mest fordi (nesten) alle er der.

    Jeg deler innvendingene til Magne. Fordi FB er kommers, har tvisomme sider juridisk og mht personvern, kan FB aldri brukes som "offisiell" og obligatorisk plattform i skoleverket. Mange av de som ikke er på FB er det av prinsippielle og etiske grunner.

    Et annet "problem" er forholdet mellom push- og pull-teknologi. FB er push - du blir påprakket oppdateringer. Fronter eller blogger oppsøker du etter eget ønske jevnlig/ved behov.

    Skal teknologien (mobil, pc, nettbrett, Internett) tjene oss eller blir vi slaver av den? Er det jeg eller mobilen som bestemmer?

    Jeg avslutter med Tom og Krokan at FB for mange (studenter) er et meget verdifullt supplement til LMS og eventuelt andre plattformer. Det er svært nyttig at studenter oppdaterer hverandre når Fronter er så tregt (på flere måter).

    SvarSlett