torsdag 19. september 2013

Sammensatte tekster i alle fag

Jeg må innrømme at jeg ved studiestart var noe tvilende til at bøkene ”Sammensatte tekster” og ”Norskboka.no”, var særlig relevant for de av oss som ikke har norsk som fordypningsfag. Når jeg nå er godt i gang med å lese begge bøkene må jeg si at det er mye her som kan brukes i de fleste fag. Som Lillestøl, Fagerjord og Giske skriver om i boka ”Sammensatte tekster”, er tavleundervisning også en form for bruk av sammensatt tekst hvor vi bruker visuelle virkemidler for å få frem et poeng.

For en som er over middels interessert i bruk av IKT i skolen er begge disse bøkene opplysende og samtidig underholdende lesning. Jeg har for eksempel ikke tenkt på bilder og film som teksttyper, men når man ser på begrepet sammensatte tekster som et utvidet tekstbegrep gir det jo mening. Sammensatte tekster bruker flere virkemidler enn bare skriftlig tekst for å få frem et budskap. Slik jeg ser det har en sammensatt tekst et større nedslagsfelt enn de ovennevnte teksttypene hver for seg. For en som sliter med lesingen kan et bilde være med å gi mening til teksten. På den måten er jo en sammensatt tekst svært aktuell også i fagene matematikk og naturfag. Her kan problemer og fenomener presenteres  med figurer, modeller og illustrasjoner.

Tidlig i matematikkstudiet hadde vi en oppgave som gikk ut på å bruke film for å vise at summen av vinklene i en trekant er 180 grader. Jeg laget en timelapsvideo (en video hvor tiden går mye raskere enn normalt), som skulle vise dette. Ser jo i ettertid at budskapet ikke kommer så veldig godt frem, men med bedre planlegging, noe bedre opptaksutstyr, og viktigst av alt – kunnskap om sammensatte tekster, kunne muligens dette blitt en bra pedagogisk filmsnutt.

Filmen ble lagt på YouTube, og der lever den fremdeles sitt anonyme liv…





4 kommentarer:

  1. Godt reflektert om sammensatte teksters universelle anvendelighet og pedagogiske kraft.

    Du var skeptisk til et par av bøkene våre fordi du ikke har norsk som fordypning. Godt at du erfarer at de til tross for titlene først og fremst er IKT-faglige. Det er også trivelig å registrere at en som ikke har norsk som fag skriver så godt som du gjør.

    Supert at dere i matematikk viste og forklarte med film. Kanskje noe vi kan gjøre i LDM?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, YouTube er vel egnet for å formidle presentasjoner. Etterhvert flere lærere som benytter denne måten å presenterer lærestoff (flipped classroom), og mye tyder på at dette kommer mer og mer (NDLA, Khan Academy, YouTube). Mange av dagens unge er eksperter på å finne ut av ting ved å se på YouTube filmer. Vi som har valgt LDM har jo en glimrende mulighet til å få prøvd denne formidlingsformen...

      Slett
  2. Hei Tom! For en bra film! Jeg er en av de som har tatt norsk grunnfag, og jeg tenkte faktisk også først at norskboka.no og Sammensatte tekster var perfekt for meg, og kanskje ikke så mye for dem som ikke har tatt norsk. Med filmen din får du demonstrert hvor viktig det er å bruke sammensatte tekster i andre fag enn språkfagene. Jeg er kjempedårlig på å huske tall, og det er ikke sikkert at jeg hadde forstått hva du mente hvis du hadde forklart meg med ord det du her viste med film. Så lurt! Nå kan selv jeg vise at alle vinklene i en trekant blir til sammen 180 grader! Og jeg trengte ikke streve med å forstå det, og jeg fikk lyst til å lære mer. Akkurat som du, som matte- og naturfagslærer, er ulik meg, som norsk- og engelsklærer, så kommer også elevene våre til å være ulike, og lære på forskjellige måter. Sammensatte tekster, og læring med digitale medier, hører hjemme i alle fag! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Flott at du fikk utbytte av filmen, og fikk lyst til å lære mer :)
      Det er jo slik at vi alle har våre preferanser når det gjelder hvordan vi ønsker lerstoffet presentert (læringsstiler). Selv er jeg avhengig av å få ting visualisert. Ved å bruke sammensatte tekster på denne måten kan vi kanskje nå inn hos flere, i de fleste skolefag...

      Slett