mandag 7. oktober 2013

App of the week

    

Som dere skjønner, er jeg i iPadmodus for tiden. Mener bestemt at iPad eller andre nettbrett kommer til å overta for tradisjonelle datamaskiner i skolen. Dagens blogginnlegg er skrevet i BlogGo, en app som koster kr 14,00 på App Store.

Det er imidlertid ikke dette jeg vil skrive om i dag, men en gratis app som heter Stop Motion Studio. Dette er et program som brukes til å lage animasjonsfilm ved hjelp av iPad, iPod Touch eller iPhone. Programmet er denne ukas app of the week på App Store, og koster i utgangspunktet  ingenting. Man kan også kjøpe en tilleggspakke med blant annet greenscreen funksjon til kr. 28,00. 

Med dette programmet kan man enten filme direkte fra iPadden eller via iPod eller iPhone som remote kamera over nettverket. Dette gir gode muligheter for å lage profesjonelt utseende filmer med flere kameravinkler, for så å klippe filmen i iMovie for iOS. Brukt i skolen kan denne måten å lage film på være en fin måte å introduserer elevene for klassisk filmklipping, slik som for eksempel 180 graders-regelen. Forøvrig mange gode tips om filmteknikk i boka Sammensatte tekster av Lillestøl, Fagerjord, og Hannemyr. Stopmotion er en fin måte å vise at film er sammensatt av en rekke stillbilder.

Filmen kan også publiseres direkte fra appen til YouTube, Facebook, DropBox m.m. Jeg har ikke selv rukket å testet programmet, men har to gutter med interesse og tid til å sysle med slikt. Tenker at de skal få være 'forsøkskaniner' i høstferien, så kan jeg jo komme med en rapport etter hvert.

NB! Appen er kun gratis denne uka.




1 kommentar:

  1. Du får meg til å tro, mer og mer, det samme som deg - at iPad/nettbrett kan være det som får fart på IKT-en i skolen. Det viktigste er uansett hvordan bruke IKT-for å lære - altså IKT-didaktisk forstand.

    Jeg har installert Stop Motion Studio. Skal se på den senere. Takk for gode tips. Jeg er spent på hva dine sønner får til.

    SvarSlett