tirsdag 5. november 2013

Programmering som valgfag?


Programmering er det språket som vi bruker for å få datamaskiner til å utføre handlinger, og en forutsetning for at  datamaskiner kan kommunisere med hverandre. På 1980-tallet kunne man, som Bjørken skriver i boka Nettkidsa, velge grunnleggende programmering som et ”sært” valgfag på ungdomsskolen. I dag har få elever mulighet til å lære programmering i grunnskolen. I dagens skole er IKT-faget innrettet mot formidling. Gjennom å kun fokusere på formidling og kommunikasjon, blir elevene konsumenter og videreformidlere, og ikke skapere av digitale tjenester. Digitalutvalget som skal avdekke hindre for digital verdiskaping ser på denne utviklingen som problematisk. I sin rapport anbefaler de at det må legge stil rette for at barn i stedet for bare å bruke, må lære å skape digitalt innhold og tjenester. Utvalget forslår innføring av programmering som valgfag i ungdomskolen.

For en som gikk ut av skolen før 1980 var programmering av datamaskiner nærmest som  science fiction å regne, og neppe noe som vanlige folk kom til å holde på med. Utviklinga har imidlertid gått veldig fort, og i voksen alder har jeg lært meg litt grunnleggende om HTML og PHP-koding. HTML er på en måte skjelettet som gir websiden struktur. Jeg ikke hatt mye praktisk bruk for denne innsikten for å designe nettsider, men det gir meg et bilda av hvordan web-sider fungerer bak skallet. Det har også vært nyttig å kunne litt HTML-koding for eksempel når jeg skal gjøre endringer i Moodle. Egentlig kunne jeg godt tenkt meg å lære mer om koding, men tiden strekker ikke til. Gjennom litt nettsøk fant jeg frem til et par aktuelle ressurssider for å lære litt om koding. Disse sidene kan kanskje være aktuell for å bruke i skolen. 

Scratch egner seg for de aller yngste

Schratch er lagte med tanke på læring, og egner seg for å lære de aller minste litt om programmering. Med Scratch kan man programmere egne interaktive fortellinger, spill og animasjoner for så å dele dem med andre på nettet. Gjennom programmet lærer barn og unge å være kreativt, tenke systematisk og samarbeide med andre. Dette er viktige ferdigheter i dagens samfunn.

På Codecademy kan man lære koding gratis

En annen ressurs er Codecademy, en side hvor man kan lære seg å kode interaktivt, uten at det koster noe.

Kilder:
NOU 2013: 2 - Hindre for digital verdiskaping
Bjørkeng, Per Kristian - Nettkidsa, 2011, Cappelen Damm



4 kommentarer:

  1. Koding er rett og slett gresk for meg, noe jeg kan ingenting om. Merker at jeg da får litt lyst til å tenke at det ikke er så viktig å kunne, noe som er litt interessant i forhold til det med IKT-motstandere i skolen. Det vi ikke føler vi mestrer har vi ofte en tendens til å bagatellisere og skyve unna, istedenfor å innrømme at dette er noe vi bør lære oss mer om. Takk for tips, dette skal ses nærmere på! :)

    SvarSlett
  2. Programmer; noun. [proh-gram-er] an organism that turns caffeine and pizza into software
    :-)

    SvarSlett
  3. Programmering eller koding i skolen er jo noe jeg har ymtet frampå om. Da jeg begynte å videreutdanne meg i IKT på slutten av 1980-tallet, var programmering det sentrale emnet. Vi lærte å programmere i Comal og dBase. Dette har jeg hatt lite, men litt nytte av i ettertid - til regneark og nettsidelaging.

    At skolen har fokus på formidling og læring, er naturlig. Jeg er uenig i at formidling og kommunikasjon gjør elevene til konsumenter og videreformidlere. Ikke hvis de utvikler læringsprodukter der elementer fra både skolens verden (fagene) og elevenes lokale, fysiske, mentale, emosjonelle, intellektuelle og virtuelle "virkelighet" inngår.

    Scratch og Codecademy synes å tilby grei innføring i koding (som det nå synes å hete).

    SvarSlett