mandag 18. november 2013

Ny rapport om den digitale skolehverdagen


Elever i 4. klasse lærer algebra på iPad. Foto: Tom Dybvik

I disse dager foreligger det en helt fersk rapport fra forsknings- og utviklingsprosjektet New Media Consortium (NMC) som gir en pekepinn om ny teknologi i nær fremtid vil endre skolehverdagen for både elever og lærere. 

Noen av de teknologiene som beskrives i rapporten er allerede i bruk og testet ut ved flere skoler, og allerede til neste år vil Flipped Classroom (Omvendt undervisning), Sosial Media (sosiale medier) og BYOD (Bring Your Own Device) gjøre sitt inntog i skolene.

Hva mer som kommer i løpet av de neste fire til fem årene kan du lese om her…

Jeg vil si at det var mye spennende i denne rapporten, men jeg er jo usikker på hvorvidt dette vil la seg gjennomføre uten at det gjøres et skikkelig løft både når det gjelder lærernes digitale kompetanse og ikke minst på utstyrssiden. Det pekes også i rapporten på at lærernes digitale kompetanse må styrkes, men er virkeligheten slik at lærerne får tilbud om faglig oppdatering og kursing?

Jeg er også skeptisk til hvorvidt BYOD vil la seg realisere. Det er vel ikke slik at alle elever i skolen er eiere av eget nettbrett, smarttelefon eller bærbar pc? Det foreslås i rapporten at skolene tilrettelegger med økonomiske bistand for å skaffe utsyr til alle. Vil dette være noe som skolene med sine trange budsjett vil prioritere?

På IKT-senterets hjemmeside står det å lese at ”den digitale skolen er nær”. ”Ut med papir, inn med nettbrett…”  

Jeg vil så gjerne tro at dette blir en realitet, og ikke bare visjoner i en av mange rapporter om den digitale skolehverdagen.

Kilder:
http://iktsenteret.no/aktuelt/slik-blir-den-nye-digitale-skolehverdagen#.UopS5aWSP5D
http://iktsenteret.no/aktuelt/den-digitale-skolen-er-naer#.UopUE6WSP5A

2 kommentarer:

  1. Jeg er enig med deg i din skepsis, hvordan skal dette la seg gjøre, og ikke minst i løpet av så kort tid? Jeg ble surfende litt rundt etter å ha trykket på linken til rapporten, og kikket litt på Augmented reality. Kan leses om blant annet her: http://blogs.exeter.ac.uk/augmentedreality/blog/2010/09/19/what-is-augmented-reality/
    Hadde vært morsomt å gjøre sammen med elevene en gang i fremtiden! :) Utviklinga vil fortsette, så hvem vet?

    SvarSlett
  2. Også jeg reagerer på manglende realisme. Jeg synes også å ane et "teknologi-halleluja nokså løsrevet fra pedagogiske og didaktiske begrunelser selv om mye av det som beskrives å komme kan "bygges inn i" godt læringsarbeid. Omvendt undervisning, sosiale medier, nettbasert innhold, åpent innhold krever først og fremst bevisstgjøring og dernest litt digital kompetanse og forstand.

    SvarSlett